Å bryte vaner!

De siste 2-3 ukene har jeg forandret litt på hverdagen min. Eller for 3 uker siden lå jeg rett ut med mye ting som ballet seg opp på. Der med forkjølelse, opphovne ene lymfekjertelen, og bakterier rundt den høgre visdomtann. Redusert gapefunksjon og hadde det bare vondt i hele meg, så da var jeg ikke på jobb den uka. 
Men siden nyttår har jeg prøvd og holdt meg unna brus og godteri. For jeg hadde en følelse på at tannlegen kom til å si noe om tennene mine, og at han kom til å anbefale meg til å kutte ut sukker. "Bruk fornuft når det gjelder sukker."sa tannlegen når jeg var der for 11 dager siden. 

Og jeg har tenkt i ettertid, om at det hadde vært supert og finne noe som ikke holdt sukker og har hatt en slikt kosthold. Det har jeg leit meg både grønn og blå på hele styret. Jeg syns det er mange oppskrifter som er "vanskelige", ikke at det ser vanskelig ut å lage, men det og få tak i varene til de fleste oppskrifter jeg har sett. 
 

Det har vært mye tenking i  det siste dagene, for jeg har vært flink til å trene og ete sunt. JEG HAR HOPPET UT AV KOMFORTSONEN MIN. BOKSTAVELIGTALT.  Jeg har prøvd ørten tusen millioner gonger på å begynne og trene, ete sunt og slikt, også har jeg bare gitt opp.  Men nå syns det er såååå deilig å trene. Forbud mot sukker, og telle kalorier som f***. Ved hjelp av apper som jeg har lastet ned på mobilen min, har det gjort det enkelt å leve i hverdagen. Jeg tru og at det har hjelpt også på mye flere ting. Slik som bland annet : Å slutte med snus, endre tankegang, og finne motivasjon.

1.Slutte og snuse
I dag har jeg vært uten snus i 69dager, og jeg kan si at jeg liker å bruke appen Slutta. Der viser den nøyaktig hvor mange dager, timer og sekunder du har vært uten snus eller røyk. Du kan gå på innstillinger, der slik at du får opp på hvor mye du sparer på, hvor mange du har latt være å tatt. Der er også gode tips og råd på hva du skal gjøre når du får lyst til å ta deg en snus eller røyk. 

2. Endre tankegang
"Dette greie jeg ikke å fullføre."  "Dette gjør så vondt." Jeg sier bare vekk med alt negativteten og tenk heller positivt. "Dette skal jeg klare." Det er ikke enkelt, men om man prøve mange nok ganger, skal det nok gå inn. OG jeg syns det gjør så godt å trene for å bli kvitt med litt stress. Det gjør så godt. 

3. Finne motivasjon
Det er bare å leite på hele internettet ; Instagram, google, facebook, google play(appstore) og pinterest. Jeg har bladd opp og ned på Pinterest når det gjelde sunne matoppskrifter og trening.  OG jeg har lastet ned noen apper, som Iforms kostdagbok (hjelper på å telle kalorier og føre til aktivitet), 30days fitness challengs (treningsutfordning på 30 dager for full kropp, armer,bein, rumpe og mage.) Også senest i natt så lastet jeg ned Lifelog. Og det er bare genialt. Det fanger opp hvor du bruker mobilen, og leser av om du kjøre bil, går, springe, sykler, er på sosiale medier osv. Og på denne appen kommer med utfordringer slik som : "gå 5000skritt på 24timer"  " gå 5000 skritt på 6timer".  Der er mye mer spennende å finne på nett. 

Men jeg tenker på om at vist vi aldri kommer ut av komfortsonen vår,

vil vi aldri kunne tørre å ta utfordringer på strak arm.

Vi vil heller ikke ha det godt med oss selv om vi ikke tør å utfordre oss selv i noe som helst. 


 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

DenLyseSiden

DenLyseSiden

23, Ørsta

Her skriver jeg om livet mitt i en hemmelig måte, der jeg kjemper imot foritda, der jeg lære av ting og lever livet mitt slik som jeg vil ha det nå. Men jeg skriver det som poper inni hodet mitt er det noe som jeg vil ta opp noe som jeg har vært igjennom eller en problemstilling som sikkert mange kjenner seg igjen i.

Kategorier

Arkiv

hits